Op dit moment kun je op Instagram oneindig scrollen en krijg je zo nu en dan een advertentie te zien. Hoe vaak bekijk jij die advertenties? En hoe vaak scroll je daar voorbij? Vanuit onze data zien we dat meta advertising voor heel veel partijen erg interessant is, maar in tegenstelling tot Google Ads ben je niet intrinsiek gemotiveerd om op dat moment geconfronteerd te worden met een marketinguiting.
Instagram heeft een mooi trucje bedacht om nog meer dollars in de la van Mark Zuckerberg te brengen: de ”ad break”. Nadat je een tijd gescrolled hebt op Instagram ben je verplicht om een x aantal seconden advertenties te bekijken. Dit zorgt er voor dat jij als gebruiker van Instagram een volledige advertentie moet kijken. De adverteerder happy omdat er daadwerkelijk gekeken wordt naar deze marketinguitingen en als beloning mag jij verder scrollen. Ideale wereld of juist een engagement killer?
Op moment van schrijven heeft Meta de ad break slechts aangekondigd. Wanneer dit in Nederland live gaat is nog niet bekend. TikTok heeft al eerder geëxperimenteerd met deze soort technieken, maar zag daarin juist een afname qua engagement. Iets dat Meta toch niet zou moeten willen tenzij de dollars zwaarder wegen. Ook voor de lange termijn… In dit artikel lees je meer over ”skippable ads” op TikTok.
Daarin zie je dat gebruikers eerder geneigd zijn om ads actief te bekijken als ze juist de mogelijkheid hebben om deze te skippen. Is de nieuwe opzet van Meta dan niet juist contraproductief? Wij zijn benieuwd naar de uitrol van dit nieuwe experiment en houden jullie op de hoogte!