Het digitale landschap verandert razendsnel tegenwoordig. Het is mogelijk om volledig remote vanaf je laptop in Bali te werken. Maar anderzijds is het bijna onmogelijk om 6 maanden offline te gaan en nog up-to-date te blijven. Juist omdat dit zo snel verandert hebben wij een aantal zaken aangestipt om je up to speed te brengen voor 2023.
Alle marketingtrends op een rijtje
Artificial Intelligence (AI)
Een van de belangrijkste trends op het gebied van marketing is het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Maar ook het gebruik van geautomatiseerde systemen om marketingcampagnes te optimaliseren. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om te personaliseren en te segmenteren van marketingboodschappen. Het voorspellen van klantgedrag en het automatiseren van werkprocessen. Wist je dat jij nu zelfs, als wijze van test, een artikel leest dat voor 50% is geschreven door AI? Echt.
Data, data, data.
Een andere trend is de toenemende nadruk op het gebruik van gedrags- en gegevensanalyse. Hierbij gaat het om de doeltreffendheid van marketinginspanningen te meten en te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om te begrijpen hoe consumenten reageren op verschillende marketingberichten. Maar ook om aanbevelingen te doen voor toekomstige campagnes. Wij baseren een groot deel van onze keuzes op basis van wat we zien in data. Dit gecombineerd met onze jarenlange ervaring geeft ons, en dus onze klanten, richting.
Google Analytics 4
Het oude bekende Google Analytics wordt binnenkort vervangen door Google Analytics 4. Hierbij komen wat flinke veranderingen bij kijken. Vanaf 1 juli 2023 zal Google Universal Analytics worden vervangen door Google Analytics 4. Met als gevolg nog meer inzicht in het gedrag van klanten. Vooral de inzichten over de diverse kanalen en apparaten die zij gebruiken worden als grote veranderingen gezien.
Wat gaat er met het huidige Analytics gebeuren? Je kunt nog zo’n 6 maanden na 1 juli 2023 je data raadplegen. Dus het is zeer verstandig om je data op tijd te exporteren. Data mislopen zou een ramp zijn, toch?
Content blijft key
Verder zijn ook de inzet van social media en het gebruik van videocontent steeds belangrijker geworden in onze marketingstrategieën. Het is daarom belangrijk voor bedrijven om hun aanwezigheid op social media te behouden en te versterken. Het gebruik van foto -en videografie is daar een goede manier voor.
Wel moeten we zeggen dat er een enorme verschuiving plaatsvindt waarbij het ”short form format” steeds beter scoort. De spanningsboog van mensen is zeer kort en onze vingers beginnen spontaan naar de volgende video te scrollen wanneer we pas 3 seconden kijken. Is dit herkenbaar? Precies, korte video’s hebben steeds vaker de toekomst.
Let wel: richt je je op entertainment, keiharde sales of wil je mensen daadwerkelijk wat leren? Stem daar je format op af.
Veranderingen op het gebied van videomarketing
Videomarketing is niet meer weg te denken uit deze tijd. Overal waar je kijkt, zie je video. Dit beperkt zich niet alleen tot video op tv, maar ook tot de sociale media. Zoals TikTok, Instagram en YouTube. Een format dat steeds populairder wordt zijn shorts. Dit zijn korte snippets of highlights van een video. Dit kan toegepast worden voor promotie doeleinden, maar ook om je doelgroep op een andere manier van informatie te voorzien. Het gebruik van de goede beelden is wel belangrijk. Niemand gaat kijken naar een video van slechte kwaliteit. Daarom is goede videografie erg belangrijk. Wij kunnen je daarbij helpen, dus neem vooral contact met ons op.
Marketing gericht naar klanten
Door onder andere corona heeft er een grote verandering plaatsgevonden in de marketingwereld. Bedrijven hebben namelijk ondervonden dat het houden van een klant goedkoper is dan een klant werven. Waar je geld aan besteed op het gebied van marketing is belangrijk. De klanten die al binnen zijn, moet je dus houden. Hiervoor kun je e-mailmarketing toepassen. Hierbij stuur je een bericht direct naar een ontvanger. Dit kan met kortingscodes zijn, maar ook met andere nuttige informatie om hen geïnteresseerd te houden.
Save the planet
Tot slot is ook de nadruk op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke trend in de marketingwereld. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar bedrijven die een positief sociaal én milieueffect hebben. Het kan dus belangrijk zijn voor bedrijven om dit tot prioriteit te benoemen en dit mee te nemen in hun marketingstrategie.
Een mooi voorbeeld van een klant in deze duurzame hoek is Happy Soaps waarvoor wij al een aantal jaren de content mogen creëren. Wil je meer weten over foto- en videografie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.