E-mail is een mooi kanaal, maar e-mail marketing automation is nog mooier. Door e-mailmarketing te automatiseren bespaar je tijd en behaal je vaak ook betere resultaten. Dit wil toch iedereen?
Samenvatting
Geen zin om te lezen? Dit zijn de 3 favorieten e-mail marketing automations van ons team:
- Welkom e-mail automation
- Verjaardag e-mail automation
- Verlaten winkelwagen e-mail automation
Welkom e-mail automation
Het is altijd fijn als iemand je welkom heet. Zo ook met e-mailmarketing. Je kan dit op verschillende manieren toepassen:
- Bij inschrijving op de nieuwsbrief
- Eerste aankoop
Wat deel je in een welkom e-mail? Je deelt meer informatie over jouw bedrijf, bijvoorbeeld hoe jullie zijn ontstaan, gaat dieper in op jullie USP’s en laat de abonnee weten wat ze van jouw e-mails kunnen verwachten.
Wil je het uitgebreider aanpakken? Maak dan meerdere e-mails. Je kan de abonnee welkom heten, daarna meer vertellen over jouw bedrijf en meer vertellen over het assortiment. Zorg er wel voor dat je voldoende tijd tussen de e-mails laat.
Tip: Voeg je profielverrijking toe aan de welkom e-mail automation.
Verjaardag e-mail automation
Laat jouw waardering blijken aan je abonnees door op hun verjaardag iets kleins aan te bieden. Dit kan een korting zijn of een freebie bij een bestelling. Fysieke locatie? Zorg dat ze je weer bezoeken. Je kan de verjaardag e-mail eenmalig versturen, of met een reminder. Dit is namelijk een goede manier om mensen te heractiveren.
Maak de e-mail persoonlijk, voeg de naam toe in de titel van je e-mail en in het template. Wees niet te sales gericht, dit zorgt er juist voor dat ze niets gaan bestellen of zelfs uitschrijven.
Verlaten winkelwagen e-mail automation
Dé parel. Een verlaten winkelwagen e-mail of abandoned cart mail is een echte omzet verhoger. Zodra iemand producten in de winkelwagen heeft en zijn gegevens heeft ingevuld kan je deze mail versturen. Vaak doe je dit binnen de 4 uur en stuur je na 1 dag nog een reminder.
In de e-mail neem je de producten op en geef je aan dat je de winkelwagen hebt bewaard voor ze. Maak ook dit persoonlijk en zorg dat je overtuigend bent. Zorg dat in jouw template je USP’s goed naar voren komen. In de reminder e-mail kan je nog iets sales gerichter zijn. Wil je echt iemand een niet te missen aanbieding doen? Werk dan met een korting in deze e-mails.
Conclusie
Dit waren onze 3 favoriete e-mail marketing automations. Natuurlijk zijn er nog meer, maar wij vinden dat deze echt een must zijn voor jouw e-mailmarketing.
Meer lezen over wat wij voor je kunnen betekenen met e-mailmarketing?