Er zijn meerdere redenen waarom e-mailmarketing onmisbaar is binnen de marketing van jouw bedrijf. Wij durven zelfs wel te stellen dat het een van de meest toekomstbestendige opties is voor jouw marketingmix.
Over e-mailmarketing
Social media apps komen en gaan, maar er zijn een aantal grote partijen die al jaren meegaan. Denk aan Facebook, Instagram en Twitter. Deze hebben zelfs miljoenen of miljarden gebruikers. Daarnaast zit TikTok op dit moment ook enorm in de lift én probeert de app Vero al enkele jaren terrein te winnen.
Zeer recent heeft Elon Musk Twitter overgenomen en we zagen meteen een hoop grote veranderingen die werden doorgevoerd. Zo werd de doorgaans als holy grail bestempelde ”verified button” opeens aangeboden in abonnementsvorm. Met als gevolg oprechte twijfels over wat er met Twitter gaat gebeuren. Bottom line heb jij geen invloed op de beleidsbepaling van deze bedrijven.
Social media platforms die wegvallen
Tegenwoordig maken veel bedrijven gebruik van de bovenstaande social media platformen. Hiermee kunnen zij in contact blijven met haar doelgroep, maar wat zou er eigenlijk gebeuren als deze platformen zouden wegvallen?
De meeste bedrijven zouden een groot gedeelte van hun engagement missen. Naast dit zijn ze ook het geld kwijt dat ze hierin gestoken hebben. Met emailmarketing kun je met een beperkt budget een groot publiek benaderen.
Hoe kan emailmarketing de oplossing zijn?
E-mailmarketing is de toekomstbestendige oplossing en hierbij heb jij een lijst waarmee jij direct met klanten en prospects kunt communiceren. Door waardevolle mails te sturen kun je jouw merk laten groeien en bouw je aan een sterke relatie. Zonder tussenkomst van geldbeluste miljardenbedrijven die de dienst uitmaken. Jij bent zelf de baas over je mailinglijst en bepaalt wie je wanneer mailt én met welke boodschap. Wel heb je hiervoor natuurlijk een e-mailprovider en host nodig of een partij zoals Mailblue waarmee je mails kunt versturen en je doelgroepen kunt segmenteren.
Welke uitkomst biedt emailmarketing nog meer?
E-mailmarketing kan gemakkelijk worden gemeten en geanalyseerd. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je e-mails hebben geopend en hoeveel mensen op de links hebben geklikt. Dit kan je helpen om je e-mailcampagnes te verbeteren door bijvoorbeeld segmenten aan te maken. Zo kun je bepaalde mensen die vaak mails openen blijven mailen en personen die geen mails openen heractiveren met een leuke actie, een flexibele tool dus.
Sociale media hebben te maken met trends, wat de ene dag populair is zal op de volgende dag misschien niet meer vindbaar zijn. E-mailmarketing is wel toekomstbestendig en kan dus zeker een uitkomst bieden binnen de marketing van een bedrijf.
Ben jij benieuwd wat wij hebben gedaan voor de Kop van Oost? Check dan deze case en wil je meer weten over e-mailmarketing, neem dan vrijblijvend contact met ons op.